ПОРЯДОК ЗАСТОСУВАННЯ ЦИВІЛЬНИМИ ОСОБАМИ ВОГНЕПАЛЬНОЇ ЗБРОЇ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

Відповідно до Закону України «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України», цивільних осіб наділили правом використовувати вогнепальну зброю і боєприпаси для надання відсічі та стримування збройної агресії.

Важливим фактором є порядок застосування цивільними особами такої зброї, щоб особа не понесла кримінальну відповідальність в майбутньому.

Застосування цивільними особами вогнепальної зброї, отриманої відповідно до Закону України “Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України” , здійснюється аналогічно до застосування зброї військовослужбовцями під час виконання ними завдань щодо відсічі збройної агресії проти України відповідно до Порядку застосування цивільними особами вогнепальної зброї під час участі у відсічі та стримування збройної агресії Російської Федерації та / або інших держав проти України у період дії воєнного стану, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2022 року № 448.  

А саме громадяни мають дотримуватися таких принципів:

  • неминучості (зброя має застосовуватися, коли це є абсолютно очевидним та необхідним);
  • військової необхідності (зброя має застосовуватися тоді, коли право на самооборону та/або виконати поставлені завдання в інший спосіб реалізувати неможливо);
  • пропорційності (зброя має застосовуватися у тій мірі, в якій це необхідно для досягнення мети самооборони та/або відсічі, стримування збройної агресії проти України, якщо це не заподіє стороннім особам і цивільним об’єктам надмірної шкоди порівняно з очікуваними конкретними військовими перевагами).

Цивільні особи можуть застосовувати вогнепальну зброю для:

  • відбиття нападу або запобігання загрозі нападу на військові та/або цивільні об’єкти, що охороняються;
  • запобігання вчиненню та/або припинення протиправних дій чи діяльності осіб, причетних до збройної агресії;
  • звільнення захоплених військових та/або цивільних об’єктів або запобігання (перешкоджання) такому захопленню;
  • знищення зброї, бойової техніки, транспортних або технічних засобів, які перебувають у користуванні осіб, причетних до збройної агресії;
  • захисту цивільних осіб, військових та/або цивільних об’єктів від нападу;
  • запобігання та/або припинення діяльності, затримання, роззброєння або знешкодження осіб, причетних до збройної агресії;
  • припинення дій осіб, які вчинили або вчиняють правопорушення;
  • припинення дій осіб, які перешкоджають виконанню законних вимог осіб, залучених до виконання завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану;
  • відбиття нападу на осіб, залучених до виконання завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану або інших осіб, у разі виникнення загрози їх життю чи здоров’ю.

Рішення про застосування вогнепальної зброї приймається цивільними особами з урахуванням обстановки та у взаємодії з відповідним  командиром з’єднання, військової частини і підрозділу Збройних Сил. У випадку індивідуальної самооборони та захисту життя і здоров’я інших осіб, цивільні особи під час участі у відсічі та стримуванні збройної агресії проти України у період дії воєнного стану мають право самостійно приймати рішення про застосування вогнепальної зброї.

Важливо! Цивільні особи не несуть кримінальної відповідальності за застосування вогнепальної зброї проти осіб, які здійснюють збройну агресію проти України.

ДЖЕРЕЛА: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2114-20#n10

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/448-2022-%D0%BF#n9